ONLINE

Thursday, November 3, 2016

Ayam masak ungkep yg sedap

Assalamualaikum. Hai!

Kali aku nak share satu resipi lauk yg sangat sedap, even bapak mertua aku pun kata sedap. Yessss. hahahaha. Apakah nama masakan itu?? (Konon suspen padahal dah tulis kat tajuk). Tak lain tak bukan, Ayam Ungkep! Mari kita mulakan ya!

Bahan-bahan yg kita perlukan adalah

7 ketul ayam (diperap dgn serbuk kunyit dalam sejam)
6 tangai lada kering (dikisar/ ditumbuk)
6 biji bawang merah (dikisar/ ditumbuk)
1 biji bawang besar (dihiris)
4 ulas bawang putih (dikisar/ ditumbuk)
2 sudu besar ketumbar (disangan dan dikisar)
3 sudu besar jintan manis (dikisar/ditumbuk)
1 inci halia (dikisar/ditumbuk)
1 inci kunyit (dikisar/ ditumbuk)
1 inci lengkuas (dikisar/ditumbuk)
3 helai daun limau purut (dibuang urat tunjang)
2 batang serai (diketuk)
Semangkuk kecil air asam jawa
Garam dan gula
Minyak masak untuk menumis

So macam ni la rupa bahan2 kita...kalau nak cepat, guna blender je lah bahan2 kisar tu ye..saya prefer tumbuk
Cara2 nak masak

1. Panaskan minyak dan masukkan semua bahan kisar/ tumbuk. Tumis sampai garing dan pecah minyak.
2. Masukkan ayam yg diperap tadi. Gaul sampai air yg keluar dari ayam tu kering.
3. Masukkan air asam jawa, bawang besar hiris, serai, dan daun limau purut. Biarkan mereneh sampai ayam lembut.
4. Boleh tambahkan air kalau nak berkuah. Tambahkan garam dan gula untuk seimbangkan rasa.
5. Bolehlah dihidang untuk makan dengan nasi panas.

Ni la rupa bila dah masak. Aku buat berkuah sebab pak mertua suka makan lauk berkuah. Kalau resipi pure biasanya buat kuah kering. Mana2 pun boleh, janji rasa sedap.

Ok la tu je untuk kali ni. bubye

No comments: