Monday, March 12, 2018

Cara buat serbuk beras untuk baby

Assalamualaikum Hai semua!

Kali ni aku share dengan korang semua cara aku sediakan serbuk beras for my baby, Muhammad Taysir yg umurnya dah menginjak 7 bulan.

Bila dah ada serbuk beras ni, nak masak bubur untuk Taysir jadi sangat senang dan cepat. Berikut adalah langkah2nya.

1. Mula2 basuh beras dalam 1 pot ke. Tak payah banyak2 sangat. Baby makan sikit je. Nanti dah habis buat la lagi.


2. Kemudian, toskan dan biar beras tu mengering semalaman. Aku biarkan dalam 12 jam gitu lah. Lepas solat Maghrib aku basuh beras, esoknya lepas Subuh terus sangai.


3. Sangai dengan api kecik je. Kalau beras tu macam not completely dry yet, jangan panik ye. It's okay. Nanti masa sangai tu dia kering lah.


4. Ni rupa beras sebelum disangai. Putih je.


5. Selepas disangai, beras tu jadi keperang-perangan. So, dah boleh matikan api dan biarkan beras sejuk.


6. Bila dah sejuk, masukkan ke dalam blender kering. Kisarlah sampai jadi serbuk.


7. Macam ni lah rupa serbuk beras tu ye.


8. Dah siap dan bolehlah disimpan dalam bekas. Senang je kan.


Ok next time aku share resipi bubur baby pulak ye. Anak aku makan bubur berselera uolssss!

No comments: